SUPERMARKT SURVIVAL in 3 stappen (Dankzij Tinder!)

Carlo Kapojos/ juni 29, 2018/ Geen categorie/ 0 comments

Tegenwoordig staat er op bijna elke verpakking in de supermarkt met koeienletters: ‘GEEN SUIKER TOEGEVOEGD’ of ‘0% VET’ en ‘ZONDER KUNSTMATIGE ZOETSTOFFEN’. Op hele sexy verpakkingen staan ze alle drie vermeld, zodat ze nog verleidelijker zijn. Het lijkt alsof de producten het beste met je voor hebben, maar wat moet je hier nou van geloven?

Ik leg je in 3 stappen uit waarom je de supermarkt als een grote Tinder-markt moet zien, zodat je voortaan niet meer valt voor de charmes van mooi-pratende verpakkingen en alleen nog naar huis gaat met producten met inhoud die bij jou past voor een gelukkige lange termijnrelatie tussen jou en je voeding!

 

Waar je je keuze ZEKER NIET op moet baseren

De Voorkant van de verpakking = de Profielfoto op Tinder!

Wel eens meegemaakt dat je Tinderdate voor geen meter leek op de foto’s op zijn of haar Tinderprofiel? Juist. Je snapt inmiddels dat je op een datingsapp er vanuit moet gaan dat de persoon in werkelijkheid gemiddeld (minstens!!) 5 punten minder aantrekkelijk is dan de foto je doet geloven?

Dat is exact hoe je ook naar elke voorkant van een product in de supermarkt moet kijken: wees sceptisch en besef dat die voorkant jou moet zien te verleiden om het product te kopen. Vandaar dat daar schreeuwerige kreten op staan met ‘GEEN SUIKER TOEGEVOEGD’, 0% VET en ‘ZONDER KUNSTMATIGE ZOETSTOFFEN: dit zijn namelijk alle dingen die iedereen tegenwoordig graag wil horen, omdat de media ons doet geloven dat deze zaken er voor zorgen dat we met zijn allen te dik worden, losgeslagen levens leiden en dat daardoor programma’s als Temptation Island bestaan. (Ja, ik ben groot fan van Temptation Island en ik eet suiker, vet en gebruik kunstmatige zoetstoffen – I love it!)

De voorkant van een product is bedoeld om je te verleiden.

 

 

Waar baseer je je keuze misschien op?

Labels, etiketten of bordjes van de supermarkt zelf = De Profielinformatie

Zodra je op een Tinderprofiel klikt, kan je meer lezen over deze persoon. Erg leuk, alleen zal je nog steeds te lezen krijgen wat die persoon DENKT dat jij wilt weten. Supermarkten proberen tegenwoordig ook de consument te informeren over de producten, maar dit is alleen maar informatie waarvan zij denken dat jij dat wilt weten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde logo’s, zoals het ‘Gezonde Keuze’ plaatje, de bordjes die vermelden hoeveel calorieën iets bevat en informatie over de manier van zoeten van het product (zoetstoffen of suiker). Dit is zeker niet verkeerd, maar wél beperkt – zeker als jij serieus aan je gainz wilt werken!

Een korte uitleg hierover:

Gezondheidslogo’s:
Voor de logo’s moet je eerst weten wanneer een product dat logo ‘verdient’. Daarnaast kan iets nog zo ‘gezond’ zijn volgens de richtlijnen van het logo, uiteindelijk bepaalt de dosis van iets of het schadelijk is voor je gezondheid. Er is dus niks per se gezond of ongezond, alles draait om context. Water is namelijk een prima ‘gezonde’ keuze, maar ook water drinken kan dodelijk zijn in te grote hoeveelheden in een korte tijd.

Calorievermeldingen:
Op zich zijn de calorievermeldingen best handig, maar dat gaat meestal per portie. Wanneer de supermarkt uitgaat van een glas van 250 ml, maar jij gebruikt thuis XXL-mokken, dan klopt de vergelijking natuurlijk al niet meer.

Wijze van zoeten:
De wijze van zoeten van het product kan interessant zijn, omdat suiker bijvoorbeeld schadelijker is voor je gebit dan zoetstoffen en de zoetstof apartaam is niet geschikt voor mensen met de ziekte fenylketonurie (PKU) – maar personen die deze ziekte hebben, weten dat al vanaf hun geboorte en checken daarom als het goed is altijd al de labels van producten.

De informatie van de supermarkt vertelt je dus wel iets meer, net als de informatie bij een Tinderprofiel. Je weet echter nog steeds niet wat voor vlees je precies in de kuip hebt en of je hier een langdurige relatie mee op wilt bouwen!

De informatie van de supermarkt helpt wel iets, maar geeft je nog steeds geen compleet beeld van het product.

 

Waar baseer je je keuze ZEKER WETEN op?

Het label op de achterkant met alle nuttige informatie = de doorslaggevende factor!

Wanneer ga je trouwen met je Tinderdate? Ik hoop voor je wanneer je iemand hebt leren kennen wiens inhoud exact is wat jij zoekt en je allang weet dat die ander niet altijd even leuk is en niet bij iedereen in de smaak gaat vallen!

Met een product in de supermarkt is er maar één manier om daar achter te komen en dat is het lezen van het etiket op de achterkant. Letterlijk staat hier exact uitgeschreven wat er IN de verpakking zit. Was het maar zo makkelijk bij het uitkiezen van je Tinderdates! Neem dus even de moeite om het etiket te lezen, zodat je het product leert kennen. Daarna kan je een weloverwogen keuze maken over wat er wel en niet in je mond komt.

Een kleine uitleg hoe je het etiket kan lezen:

De ingrediëntenlijst:
De ingrediëntenlijst vertelt je letterlijk wat de inhoud is van een product. Je zien dat de voorkant van de verpakking wel de waarheid vertelde, maar ook een groot deel achterwege liet om het mooier te maken voor je. Het ingrediënt dat als eerste genoemd wordt, heeft het grootste aandeel en het laatste ingrediënt uiteraard het kleinste. Stel dat jij een allergie of intolerantie voor een bepaald ingrediënt hebt, dan kan je tussen die ingrediënten zien of deze in het product zit.

BELANGRIJK: We worden dus NIET voorgelogen, zoals de gemiddelde gezondheidsgoeroe je zal zeggen, want alle ingrediënten staan luid en duidelijk vermeld op de achterkant van elk product!

 

De voedingswaardetabel:
Wil je meer weten over de calorieën, koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels en natrium (zout) in het product? Dan kan je naar de voedingswaardetabel kijken waar dit allemaal staat vermeld. Sommige producten hebben dit als een opsomming bij de ingrediëntenlijst staan, maar in 9 van de 10 gevallen staat het er allemaal op.

 

De houdbaarheidsdatum:
Deze datum garandeert doorgaans tot wanneer het product aan de kwaliteitseisen voldoet. ‘Ten minste houdbaar tot’ (THT) betekent dat het na die datum nog wel goed kan zijn, maar dan is er garantie meer dat de kwaliteit van het product nog hetzelfde is. Bij ‘te gebruiken tot’ (TGT) is het niet meer veilig om het product na de datum nog te gebruiken. Zou het niet handig zijn als dit ook op elk Tinderprofiel stond? 😀

 

Extra Suikerinfo (omdat suiker zo hip is):

Hoe zit het dan met geen toegevoegde suikers terwijl er wel suiker in zit?

Je kan stellen dat zowel de voorkant van het product, de labels en bordjes van de supermarkt als ook de achterkant van het product allemaal de waarheid spreken! Het is alleen zo dat de voorkant slechts een gedeeltelijke waarheid vertelt om het aantrekkelijker te maken, zoals bijvoorbeeld zeggen dat het ‘geen toegevoegde suiker’ bevat. Er is daarmee geen suiker TOEGEVOEGD, maar er kunnen wel suikers aanwezig zijn van andere ingrediënten, zoals bijv. geconcentreerd sinaasappelsap. De labels en bordjes van de supermarkt vertellen ook slechts een gedeelte, omdat de supermarkt natuurlijk niet alle informatie kan geven op een labeltje of bordje en daardoor beperkte keuzes moet maken in wat zij denkt dat de klant wil weten. De enige manier om echt te weten wat er allemaal aan suikers of zoetstoffen in het product zit, is door de informatie van de ingrediëntenlijst en de voedingswaardetabel te lezen.

 

Waar moet je op letten qua suikers?

Dat is afhankelijk van wat je wilt weten: Wil je weten hoeveel koolhydraten iets bevat? Lees de voedingswaardetabel. Wil je weten wat voor soort suiker er in het product zit? Lees de ingrediëntenlijst. Wil je graag weten hoe geweldig het product is? Lees dan alleen de voorkant.

 

Is suiker gevaarlijk?

Nee.

 

Conclusie:

De supermarkt is een plek vol verleiding, maar laat je niet gek maken door mooie praatjes. Uiteindelijk draait het niet om het uiterlijk, maar gaat het om de inhoud. De enige manier om te weten of iets geschikt is voor jou, is door ten eerste te weten waar je naar op zoek bent (hoeveel calorieën, koolhydraten, vetten, eiwitten zoek je bijvoorbeeld?) en ten tweede de tijd en moeite te nemen om het product te leren kennen door het etiket op de achterkant te lezen.

Uiteindelijk zal je zo jouw ware voedingsliefdes vinden en een langdurige, gezonde relatie met ze aan kunnen gaan!

– Carlo

 

Bronnen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterintoxicatie

Butchko, Harriett H., et al. “Aspartame: review of safety.” Regulatory Toxicology and Pharmacology 35.2 (2002): S1-S93.

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/houdbaarheidsdatum-tht-tgt-.aspx

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*