Gym Gedrag Guidelines: 6 tips voor Gym Gentlemen & Gentlewomen

Carlo Kapojos/ januari 11, 2017/ Artikelen, Geen categorie, Sporten/ 0 comments

Veel mensen vinden het spannend om naar de gym te gaan en tussen die zweterige, brullende kerels in het krachthonk te gaan staan. Zowel het spannend vinden als het brullen is volkomen normaal. 😀 Voor wie het fijn vindt om een beetje wat gedragsregels te kennen om met meer zelfvertrouwen in de gym te staan, heb ik hier 6 Gym Gedrag Guidelines voor Gentlemen & Gentlewomen uitgeschreven.

1. The No-Lift Zone

Probeer je dumbbell-oefeningen uit te voeren op een paar stappen van het dummbellrek en de grote spiegel vandaan. Hiermee voorkom je dat je tijdens je eigen setje gestoord wordt omdat iemand anders net de dumbbells moet hebben die vlak vóór jou liggen én je blokkeert niet van iedereen het zicht op de spiegel.

Pak je dumbbells en ga zo’n 5 stappen achteruit. Uiteraard is de ideale afstand een beetje afhankelijk van de ruimte. Nu je dit weet, kan je daar zelf vast wel een prima inschatting maken:-)

2. Laat altijd iemand zijn setje afmaken of ga er met een ruime bocht omheen

Wanneer iemand bezig is met een setje en jij moet in zijn of haar buurt zijn, laat die persoon dan zijn setje even afmaken of ga er met een flinke boog omheen. Je zal zelf ook merken dat het heel irritant is wanneer jij lekker met je setje bezig bent en iemand anders loopt de hele tijd voor je langs of begint met bankjes te schuiven vlak voor je neus. Om maar te zwijgen over wanneer iemand tussen jou en de spiegel in gaat staan terwijl jij overduidelijk je vorm aan het checken bent in die spiegel! Geef elkaar de ruimte om lekker te kunnen trainen.

3. Ruim je spullen op

Dit spreekt waarschijnlijk voor zich, maar wordt nog wel eens vergeten. Hang de gewichten ook niet volledig door elkaar, maar probeer dezelfde schijven zoveel mogelijk bij elkaar te houden. Dit helpt om makkelijker te wisselen van schijven en uiteraard ook om sneller de juiste schijven te kunnen vinden.

4. Gebruik een squatrek of andere kooi voor oefeningen die echt alleen dáár kunnen

In het squatrek of een ‘kooi’ kan je Squats, Overhead Presses, Romanian Deadlifts, Weighted Push Ups, Inverted Rows, Pull ups, etc. doen. Gebruik een dergelijk rek dáárvoor. Ga geen barbell biceps curls doen in zo’n kooi, aangezien je die ook gewoon ergens anders kan uitvoeren. Ook hier weer is het afhankelijk van de ruimte: indien er kooien/rekken in overschot zijn, maakt het niet zoveel uit. Maar is de ruimte beperkt en zijn er alternatieven, probeer dat dan liever uit. Is er bijv. een aparte optrekstang dan kan je dáár gaan optrekken, zodat de (squat)kooi vrij is voor een ander om te gebruiken.

5. Wees niet bang en vraag gerust of je óók gebruik mag maken van een toestel

In een drukke gym kan het nogal eens voorkomen dat jij een oefening in je programma hebt staan, maar dat de apparatuur daar voor nét bezet is. Mocht je daar tegen aanlopen en is er – of ken je – geen alternatief voor jouw oefening, schroom dan vooral niet om gewoon te doen of je heel stoer bent en vraag aan degene die jouw spullen bezet houdt het volgende, in deze volgorde:

1. “Hoi, hoeveel setjes moet jij nog?”

2. “Zou ik tussen jouw setjes door, wanneer je toch even uitrust, mijn setjes mogen doen?”

Lijkt misschien een beetje eng, maar in 99,99% van de gevallen mag je gewoon even tussendoor. Mocht dat niet zo zijn, dan is het gewoon een botte eikel en dus géén Gym Gentleman of Gentlewoman. Dan weet je dat vast voor de volgende keer. Maak in dat laatste geval een foto van hem en zet hem op Instagram als #gymdouchebag. Persoonlijk heb ik dat laatste nog nooit meegemaakt, dus ik denk dat je dat advies niet nodig gaat hebben, maar just in case… 😀

Andersom is het als echte Gym Gentleman of Gentlewoman natuurlijk ook aan jou om een ander tussen jouw setjes door ook gebruik te laten maken van de spullen, indien nodig.

6. Check jezelf in die mooie grote spiegel als het kan!

Eén van de meest voorkomende dingen die ik hoor wanneer ik iemand aanraad om in het krachthonk te gaan staan is: “Ja, maar daar staan al die opgepompte lui de hele tijd naar zichzelf te kijken in die spiegel!” Het lijkt misschien of die personen helemaal verliefd zijn op zichzelf, (in mijn geval is dat inderdaad zo :–P) maar de spiegel is je grootste vriend in de gym en wel omdat:

  • je kan de hele tijd je vorm checken en ook direct corrigeren. Visuele feedback is de snelste en makkelijkste manier om je techniek te corrigeren
  • wanneer je jezelf heel stoer en met een hele mooie techniek een oefening ziet uitvoeren, voelt dat stiekem gewoon best wel lekker – instant ego-boost!
  • mocht je het niet geloven wat ik hierboven zeg, denk dan aan het gevoel dat je krijgt als je in de spiegel kijkt wanneer je in een pashokje staat en je vindt stiekem dat je er best wel lekker uitziet in de kleding. Jaaa… Dan ga je een beetje bijdraaien en dan kijk je gewoon nog een keer vanuit een andere hoek, hè? Nou, dat krijg je dus ook als je met een mooie techniek jezelf ziet shinen in die spiegel, dus doe het en geniet er van. Geef jezelf een beetje liefde! 😀

Dit is de (voorlopige) lijst met Gym Gedrag Guidelines voor Gym Gentlemen & Gentlewomen! Maak er gebruik van en voor je het weet sta jij samen met de rest lekker te brullen voor de spiegel! 😀

-Carlo

 


 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*