De Grote Baas In Eigen Buik Boodschappenlijst

Carlo Kapojos/ februari 5, 2017/ Afslanken, Artikelen, Lifestyle, Voeding/ 0 comments

Het beste dieet is het dieet dat je vol kan houden. Punt uit.

Hoe kan je iets beter volhouden? Wanneer je niet constant opnieuw lastige keuzes hoeft te maken en verleidingen moet weerstaan. Keuzes maken en verleiding weerstaan kost heel erg veel wilskracht. Personen die succesvol iets vol kunnen blijven houden, hoeven minder een beroep te doen op hun wilskracht.

Thuis kan je 100% controle uitoefenen op de voeding die jij kan eten en de voeding die je niet wilt eten door het wel of niet in te slaan. Wanneer de verleiding niet voor het oprapen ligt en er des te meer ‘verantwoorde’ keuzes aanwezig zijn in huis die bijdragen aan jouw doelstelling maak je het jezelf 1000x makkelijker om vol te houden en een gewoonte te maken van het eten van de voeding die JIJ wilt eten om je doelstelling te bereiken.

Maak het jezelf gemakkelijk door een standaardlijstje aan spullen op voorraad in huis te hebben!

Om je een idee te geven, heb ik hieronder een lijst aan producten die ik standaard in huis heb. Ze zijn vooral gebaseerd op gemak (snel-klaar) en smakelijkheid. Sommige dingen, zoals de soepstengels en toastjes, verschillen nogal in calorie-densiteit. Daarom is het altijd aan te raden om wel even op de verpakking te checken hoeveel calorieën een product bevat, vóór je het denkt te gebruiken als ‘caloriearme’ snack en het wellicht stiekem hartstikke calorierijk is!

Bij een aantal dingen heb ik ook vermeld hoe je het kan gebruiken om voeding wat op te leuken. Belangrijk is hoe dan ook dat je voor jezelf blijft denken! Het helpt enorm om af te stappen van de standaardgedachte dat je met je ontbijt altijd ontbijtgranen moet eten, met je lunch een boterham en met je avondeten vlees, piepers en groente moet eten. Het maakt voor je lichaam geen bal uit of jij ontbijt met pasta en of je avondeten alleen kwark met fruit is. Deze Baas In Eigen Buik Boodschappenlijst kan je gebruiken als richtlijn of inspiratie en vul hem vooral zelf aan met dingen die JIJ handig en/of lekker vindt om te gebruiken!

Fruit

Je kan hier alle soorten fruit gebruiken. Vers fruit of diepvriesfruit maakt geen verschil. Vers is meestal lekkerder, maar met diepvriesfruit ben je goedkoper uit. Je kan fruit perfect toevoegen aan ELK gerecht met een beetje creativiteit:-)

Fruit in blik bevat vaak extra calorieën doordat het in siroop bewaard wordt, let daar goed op!

Verse groentes

Net als fruit kan je groente in veel gerechten toevoegen. Wanneer je méér groente toevoegt aan je maaltijden, zal het volume enorm toenemen van je maaltijd terwijl de hoeveelheid calorieën maar beperkt stijgt. Je eet daardoor méér (groter volume) maar krijgt minder binnen (aan calorieën)! Daarbij zorg je zo direct ook voor extra vezels, vitamines en mineralen. Win-win situatie dus!

Onbewerkt vlees

Je kan extra vlees inslaan, zodat je wellicht een keer iets anders kan eten dan de standaard boterham met hagelslag. Je kan het combineren met de (roerbak)groentes die je als het goed is ook al ingeslagen hebt. BAM! Een volwaardige maaltijd die vult en voedt!

Onbewerkte vis

Hiervoor geldt hetzelfde als met het (onbewerkte) vlees. Combineer vis met groente, of doe eens gek: combineer vis met vlees en groente. Waarom niet?

Vleeswaren

Superhandig wanneer je weinig tijd of zin hebt om helemaal je vlees te bereiden. Je maakt een pakje vleeswaren open en klaar is het. Ook dit kan je combineren met wat jij maar wilt.

Je kan vleeswaren ook supermakkelijk door een salade gooien en zo de salade ‘upgraden’ door hem veel eiwitrijker te maken!

Blikjes vis

Hiervoor geldt hetzelfde als met de vleeswaren. Combineren, combineren en nog eens combineren! 😀

Eieren

Eieren zijn lekker en veelzijdig. Voeg ze toe in hoeverre ze binnen jouw caloriebudget passen!

 

Rijstwafels/Snack a Jacks

Handig om te gebruiken in plaats van brood wanneer je beperkte calorieën mag eten. Ook hier kan je echt alles opgooien wat jij maar wilt. Je kan ook de rijstwafels gebruiken als extra ‘bite’ of vulling bij een salade of een ander gerecht.

Beschuit

Voor wanneer de rijstwafels je neus uitkomen een handige extra optie.

Toastjes

Handige extra optie voor wanneer beschuit én de rijstwafels je neus uitkomen.

Soepstengels

Uiteraard handig bij de soep, mits ze niet te calorierijk zijn. Maar je kan ze ook lekker combineren met een Philadelphia Light bijv.

(Vloeibare) zoetstof

De beste uitvinding allertijden 😀 Hiermee kan je zo goed als alles lekkerder maken! Een paar drupjes op je kwark of door je hüttenkäse voor wanneer je de smaak ook daar een keer een twist kan geven.

Cacaopoeder

Combineer dit met de zoetstof. Wanneer je bijv. kwark met zoetstof én cacaopoeder combineert, heb je chocoladekwark! Maar dan zonder de extra calorieën! Check hier hoe je dat in enkele seconden kan maken.

Kaneel

Fijne smaakmaker.

Philadelphia Light

Heeeeerlijk in combinatie met soepstengels/toastjes maar ook om bijv. door soep heen te gooien om het wat romiger te maken.

(Magere) Kwark

500 gram kwark (zo’n hele bak) = ongeveer 250 kcal. Én het bevat 40 gram eiwit (soms zelfs méér!). Vult als een tierelier en gecombineerd met fruit is het een perfect duo dat eiwit/koolhydraten/vetten/smaak én verzadiging voor jou verzorgt! Feestje dus!

Hüttenkäse

Super eiwitrijk en prima te combineren met ALLES. Hoofdgerecht? Gooi er hüttenkäse door! Toetje? Gooi er hüttenkäse door! Salade? Gooi er hüttenkäse door! Vooral die kleine bakjes zijn perfect om mee te nemen naar je werk ook 🙂 Ook prima te combineren met fruit.

Magnetron/tupperware bakjes

Ik raad iedereen aan om voor meerdere dagen vooruit te koken. Kost je slechts 1 keer koken voor meerdere dagen ipv al die dagen opnieuw koken. Je pakt het bakje uit de koelkast, gooit hem in de magnetron en binnen enkele minuten heb je je eten klaar. Mocht je nog groente of hüttenkäse in je koelkast hebben liggen, dan kan je dat er altijd nog extra doorheen doen om enigszins afwisseling te hebben. 🙂

Kvarg

Superproduct: eiwitrijk, lekker en het vult best wel goed. De vanillesmaak smaakt voor mij een beetje naar cheesecake! Ik gebruik het als afwisseling wanneer de kwark en hüttenkäse mijn neus uitkomt.

Chilisaus

Yes. Saus. Om over je groente te gooien. Om over je hüttenkäse te gooien. Om over jezelf heen te gooien. Nee dat laatste hoeft niet 🙂 Maar chilisaus is wel een uitkomst om je groentes iets spannender te maken. Uiteraard geen liters gebruiken, aangezien dit ook wel calorieën bevat (check het etiket as usual!)

 

Een kiekje bij mij in de keuken 🙂

Extra:

  • Keukenweegschaal

    Handig om te hebben om echt te weten hoeveel je binnenkrijgt met je eten. Wanneer je nog nooit je eten gewogen hebt, kan het je meteen een goed beeld geven van wat een geschikte portie is voor jou! (Je zal niet de eerste zijn die hier nogal van schrikt :-D)
  • Een Staafmixer

    Handig om van ALLES soep te maken 🙂
  • Een blender

    Voor het blenden van bijv. diepvriesfruit met kwark. Wanneer het fruit nog echt bevroren is, krijg je hiermee een soort fruit/kwarkijs!

 

Met deze tips kan je je eigen koelkast en voorraadkasten beter inrichten om makkelijker op je voeding te blijven letten! Het is niet altijd even makkelijk, maar zorg ervoor dat je het jezelf niet moeilijker maakt dan nodig door een goede voorbereiding met zo min mogelijk verleiding!

Succes!

-Carlo

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*