3 Dingen die BELANGRIJKER zijn dan Training & Voeding als je fitter wilt worden!

Carlo Kapojos/ november 23, 2018/ Geen categorie, Lifestyle, Sporten, Voeding/ 0 comments

Ben jij ook zo goed in beginnen aan een nieuw dieet of een nieuw fantastisch trainprogramma? Ben je er dan telkens helemaal klaar voor om eindelijk wél eens dat heerlijke droomlijf van je te kweken – want NU gaat het je toch verdorie echt wel lukken?

Maar… Zelfs met jouw ‘geheime’ trainmethode die je volgt, plus een dieet met citroenen en andere walgelijke zooi, waarbij jou beloofd werd dat je zou veranderen in de Ultieme Vetverbranding Machine, kom je erachter dat je toch moeite hebt om het allemaal vol te houden. Al het resultaat dat je eerder hebt behaald, begint steeds minder zichtbaar te worden en aan het eind van het jaar sta je eigenlijk weer op exact hetzelfde punt als waar je was begonnen.

 

 

HOE KAN DIT TOCH TELKENS WEER GEBEUREN???!!!

Het antwoord is vrij simpel: het is niet zo moeilijk om tijdelijk alles opzij te zetten en heel streng te zijn met je voeding en je training. De één kan dit een week volhouden en anderen kunnen het wel máánden doorzetten. Op gegeven moment loopt iedereen tegen het feit aan dat ze ook nog een leven hebben naast trainen en eten. Het kan gebeuren dat er opeens iets heel heftigs gebeurt, zoals het overlijden van een dierbare, of je krijgt het zo druk met je werk en andere verplichtingen dat daardoor je voeding en training minder prioriteit krijgen en deze op een steeds lager pitje komen te staan.

 

WAT KAN JE HIER DAN AAN DOEN?

Besef ten eerste dat training en voeding slechts het topje van de ijsberg zijn als het gaat om vet verliezen, fitter worden, spiermassa bouwen of algeheel vitaler zijn.

Trainen en Voeden zijn slechts het topje van de Fitness-IJsberg!

 

De truc is om te zorgen dat je jouw leven dusdanig op orde hebt dat je ook daadwerkelijk aan training en voeden TOE KOMT.

Gedragsverandering kost enorm veel werk en moeite en je komt hier pas aan toe wanneer al jouw andere voorwaarden goed genoeg op orde zijn.

Voor een verandering op lange termijn werken al mijn cliënten dan ook standaard aan het verbeteren van de 3 pijlers: Slaap, Omgeving en Stress.

 

1) SLAAP:

Wanneer je niet goed slaapt, ga je bij voorbaat geen enkele verandering volhouden. Je herstelt minder goed (dus ook minder spiergroei!!!), je bent prikkelbaar, je hebt een slechter verzadigingsgevoel, je kan minder goed knallen in de gym, het kost je veel méér moeite om de juiste keuzes te maken, etc. Lees hiervoor mijn artikel over Slaap om te leren hoe je beter kan slapen.

 

2) JOUW OMGEVING:

Je omgeving omvat alles wat buiten jezelf valt en is dan ook het lastigst te controleren. Denk hierbij aan het bespreken met je partner dat deze niet elke avond 3 zakken chips leeg vreet naast jou op de bank terwijl jij moet knagen op een stengel selderij. Of als je weet dat op jouw route naar het werk altijd de patatkraam een frituurlucht verspreidt als jij net honger hebt, probeer dan een andere route te nemen als je moeite hebt om dit te weerstaan.

Wat kan jij NU doen om je omgeving te veranderen, of om jouw reactie op jouw omgeving te veranderen?

 

3) STRESS CONTROL:

Teveel stress leidt tot tunnelvisie en dit kan leiden tot het uitstellen van je sporten, of gewoon compleet lak hebben aan je mooie voedingsplannen. Training en voeding verdwijnen naar de achtergrond en vanaf daar wordt de drempel ook steeds hoger om er weer aan te beginnen.

Hoeveel taken jij op een dag aankan, verschilt per persoon en verschilt ook per taak. Doe jij dingen die je vooral heel leuk vindt, dan kan je er vast méér van aan dan wanneer je dingen doet die je echt vreselijk vindt.

Wanneer jij het gevoel hebt dat je ‘geleefd wordt’ en weinig tijd voor jezelf ervaart, is het aan te raden om te checken of je niet teveel hooi op de vork neemt. Stress managen draait voor een groot deel om ‘méér doen van wat JIJ persoonlijk belangrijk vindt’.

Indien je teveel doet, of vooral doet wat anderen van je verlangen, probeer dan te kijken hoe je deze taken kan veranderen of uit handen kan geven.

 

CONCLUSIE:

Internet en magazines staan dagelijks vol met tips voor gewicht verlies en fitter worden. Allemaal beloven ze dat hun oefening en dieet ‘het grote geheime ingrediënt’  is om super afgetraind, fit, lekker en succesvol te worden. Deze programma’s leren je echter niet hoe je dit allemaal moet VOLHOUDEN.

Gedragsverandering is het product van consistent gewoontes veranderen. De enige manier om dat te kunnen blijven doen is met de juiste VOORWAARDES:

– Goed slapen

– Verander je omgeving

– Controleer je stress

 

Het is niet makkelijk en het klinkt niet zo sexy als ‘doe elke dag de plank-challenge en je wordt slank & fit’, maar wanneer je merkt dat je in een dip begint te raken en de neiging krijgt om af te haken met je training en voeding… Focus je dan op deze drie pijlers en kijk welke van deze drie jij aandacht moet geven om weer te kunnen knallen!

 

Vond je dit artikel interessant en zou je ook willen leren hoe beter kan volhouden? Mijn Fitness Coachings Cliënten leren alles wat ze moeten weten omtrent gedragsverandering zodat ze exact weten waar ze aandacht aan moeten besteden om hun doelen te bereiken! Wil jij dat ook? Klik hier en stuur me vandaag nog een bericht om te ontdekken wat ik voor jou kan betekenen!

 

-Carlo

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>
*
*